• Anders Østergaard
  • Oscilloscope Pictures

Anmeldelse: Burma VJ

"Burma VJ", instrueret af Anders Østergård forsøger at give os et indblik i et ellers lukket land. Filmen består delvist af skjulte optagelser, lavet af video-journalister, der dagligt satte livet på spil for at åbne verdens øjne for de forfærdelige begivenheder, der foregik i Burma, i 2007. "Burma VJ" fokuserer på en spændende og meget vigtig historie, men det betyder ikke nødvendigvis, at det er en fantastisk dokumentarfilm.

Filmens største problem er, at med mindre man kun læser sports-sektionen af avisen og ser nyhederne for at fange vejrudsigten, så har man set historien allerede. Den ER blevet fortalt gennem medierne. Vi kender opstanden, vi så billederne dengang, vi så hvor forfærdeligt det var. Billederne var intense nok dengang, så hvad nyt har "Burma VJ" at byde på? Et par ekstra vinkler?

Men fair nok, måske ligger filmens berettigelse i at vise os, hvordan disse optagelser er kommet i kassen. Ingen tvivl om at video-journalisternes historie er spændende, men denne del af filmen fungerer ikke særligt godt. Her virker "Burma VJ" ret konstrueret. De autentiske rystede videobilleder bliver klippet sammen med rekonstruerede telefonsamtaler og andet fyldmateriale, så det hele kommer til at virke en anelse opstillet og uægte. Måske burde man have fokuseret på det autentiske materiale og bare lavet en kortfilm?

Har man aldrig hørt om munkenes opstandelse i Burma, så er dette klart en film, der er værd at tjekke ud, men for dem, der ikke har haft hovedet i en busk, har den ikke meget nyt at fortælle.

Tilbage til 2009 oversigten