• Danny Huston
  • Ryan Reynolds
  • Dominic Monaghan
  • 20th Century Fox

Anmeldelse: X-Men Origins: Wolverine

af Jesper Nicolaj Christiansen

Der er mange meninger om X-Men Origins: Wolverine. En del mennesker mener at studiet (Fox) kun er ude på at franarre fans deres hårdt opsparet lommepenge, med hele Origins tingen. For mit vedkommende kan jeg kun sige, hvis de andre film i serien bliver på højde med Wolverine, så tag for helvede da mine penge. Det her er god gammeldags smæk for skillingerne underholdning. Det er ikke en film der ændre verden, det er ikke en film der gør noget nyt med mediet. Det er en god historie, godt fortalt, vel spillet og - tør jeg bruge så stort et ord når vi snakker tegneserie film - intelligent. Den gør hvad den skal, den har dig siddende på kanten af sædet, med popcornene i skødet og colaen på vej ned af skinnebenet, med åben mund og kæben svævende et par centimeter over gulvet. Ikke grundet sine blændende effekter (de er ikke så dårlige som visse fans på nettet påstår), men grundet gedingt skuespil og en vedkommende og underholdende historie. De hardcore Wolverine fans deler sig i to lejre, dem der elsker filmen (på trods af den ikke slavisk følger tegneserien) og dem der hader den (fordi den ikke slavisk følger tegneserien). Til det er der kun et at sige:

Det er en film.

Det er ikke en tegneserie. Det er et andet medie, og jeg synes instruktøren Gavin Hood formår at udnytte mediet til fulde. Og de to forfattere David Benioff og Skip Woods fanger karakteren og hele hans kryptiske fortid rigtig, rigtig fint.

Jeg har læst X-Men tegneserier i 25 år, men jeg har sjovt nok aldrig været specielt fascineret af Wolverine. Men i Bryan Singers første X-Men film stjal Hugh Jackman hele filmen, for snuden af alle de andre skuespillere. Han spillede simpelthen Logan så kompetent at der var Oscar Buzz (blandt fans, måske, but still).

I X-Men Origins: Wolverine er der ud over Hugh Jackman, også Liev Schriber som Victor Creed (Sabretooth), Logans dødsfjende og bror. Liev løfter filmen, som en pumpet østtysk vægtløfter til OL, der hiver adskillige guldmedaljer hjem. Med tungen lige midt i munden, får Liev Schriber de absolut mest vanvittige replikker over læberne, mens han kaster sig rundt på skærmen, som en Michael Jackson (RIP) klon på svampe.

Liev Schriber hiver Hugh Jackman, som i nogle scener synes at være på autopilot, op på niveau med hans præstation i den første X-Men film, og man sidder med et smil på læben og klukker af hvor fantastisk det hele er. Liev Schrieber spiller Victor Creed så troværdigt, at det får Tyler Mane (som spillede Sabretooth i den første X-Men) til at ligne et umælet dyr. Det er slet ikke sammenligneligt fordi Liev Schrieber er en skuespiller, mens Tyler Mane er en mand der (desperat) forsøger at spille skuespil.

X-Men Origins: Wolverine fortæller historien om Logan, fra dreng til mand, der sammen med broren Victor Creed kæmper for en plads i verden. De to ældes næsten ikke og i en flot intro ser vi dem kæmpe i Den Amerikanske Borgerkrig (på nordstaternes side, selvfølgelig), gennem 1. VK op til 2. VK og sidst i Vietnam. Logan og Victor gror langsomt fra hinanden, da Victors mere eller mindre psykopatiske træk langsomt skinner igennem og Logan kan ikke blive ved med at holde hånden over sin bror. Konflikten er nærmest bibelsk. Cain og Abel. ”Am I my brother’s keeper?” Vi får det hele fortalt her, hvordan Logans kræfter første gang manifestere sig, hvordan han oplever kærligheden, for kun at miste den igen. Adamantium bliver forklaret og weapon X ligeså. Og alt hænger sammen, og alt giver mening. I hvert fald hvis man har læst tegneserien.

De næste to Origins film bliver Deadpool og Magneto. Og en Wolverine 2 er på trapperne. Indtil kan man gense denne her på BluRay. Den står knivskarpt og skal opleves.

Tilbage til 2009 oversigten