• Benedict Cumberbatch
  • Colin Firth
  • John Hurt
  • Mark Strong
  • Focus Features

Anmeldelse: Tinker Tailor Soldier Spy

John le Carrés klassiske spionroman, som senere blev til en yderst populær miniserie med Alec Guinness, er nu blevet til at "rigtig" spillefilm. Dette er historien om den pensionerede agent George Smiley, der bliver kaldt tilbage på jobbet for at finde frem til en muldvarpe, der gemmer sig i efterretningstjenestens top. Jo mindre man ved herfra, jo bedre.

Tomas Alfredson (Låt den rätte komma in) har instrueret denne 2011 version af Tinker Tailor Soldier Spy, der taget det komplicerede plot og får det afviklet elegant på lidt over to timer. Det er samtidigt lykkedes ham at samle en imponerende liste af skuespillere til filmen. Gary Oldman leverer sin karrieres mest afdæmpede præstation i hovedrollen som Smiley. John Hurt, Colin Firth, Ciarán Hinds og Toby Jones er at finde blandt hans kollegaer, mens Benedict Cumberbatch (fra den nye Sherlock Holmes serie) spiller hans assistent og Tom Hardy dukker op, som en vigtig brik i spillet.

Historien udvikler sig i et adstadigt, næsten uudholdeligt langsomt tempo. Hvis det gik langsommere ville filmen køre baglæns. Den er samtidigt blottet for action, skuddueller, biljagter og højrøstede skænderier. Det vi får i stedet er en tyk, knuget stemning af seriøsitet. Der er en vægt i det her materiale, som vi sjældent får lejlighed til at nyde i moderne spionfilm. Ikke et ondt ord om Bond og Bourne, men de ville være ubrugelige i Smileys iskolde, metodiske jagt på forræderen i MI6.

Man skal være i det rette humør for at se Tinker Tailor Soldier Spy, men har man tålmodigheden til at lade plottet skylle langsomt ind over en, så venter der en helt fantastisk oplevelse.

Tilbage til 2011 oversigten